Jak ustalić ceny usług mojej firmy?
Kiedy stajemy się własnymi szefami, zazwyczaj robimy to w ramach działalności, która jest naszą pasją i w której czujemy, że mamy doświadczenie, którym możemy się podzielić. Chętnie pracujemy nad planem marketingowym, kontaktujemy się z potencjalnymi klientami i doprowadzamy do pierwszej sprzedaży. Jest jednak jedna kwestia, która może się skomplikować: jaką cenę podać na nasze usługi.
To nie jest łatwa sprawa. Ponieważ, zwłaszcza w przypadku usług, musimy brać pod uwagę nie tylko koszty działalności i dostawców, ale także wartość postrzeganą przez naszych klientów, wartość konkurencji, a nawet nieprzewidywalność projektu w przyszłości.
Cena jest jednak podstawowym czynnikiem w każdym planie marketingowym. Aby pomóc w jej zdefiniowaniu, chcielibyśmy zaproponować trzy wzory, które można zastosować.
Ustalanie ceny usługi według kosztów
Jest to najbardziej tradycyjna i najłatwiejsza do zastosowania formuła, która może służyć jako podstawa do późniejszego uwzględnienia innych czynników, takich jak zysk, personalizacja usługi, poziom konkurencji na rynku czy ocena oferty przez klienta. Jakie koszty należy obliczyć? Na początek należy określić wartość godzin pracy własnej lub pracowników i obliczyć, ile czasu zajmie dostarczenie produktu lub ukończenie projektu. Następnie należy przejść do kosztów innych dostawców, niezbędnych materiałów (np. drukowanych prezentacji) oraz innych kosztów pośrednich, takich jak czynsz za biuro, usługi telefoniczne i internetowe czy materiały piśmienne.
I odwiedź także www.portfel.pl, żeby uzyskać jeszcze więcej wiedzy na temat finansów, oszczędzania, prowadzenia własnej firmy itp.
Ustalanie cen na podstawie konkurencji
Oczywiście nigdy nie możemy ignorować tego, co dzieje się na rynku i jakie ceny mają inne firmy, które w zasadzie oferują ten sam rodzaj usług, co my. Pomoże to zweryfikować koszty własne oraz profil klienta, do którego chcemy dotrzeć, jego potrzeby i kwotę, jaką jest skłonny zapłacić. W dziedzinie usług nie należy jednak prowadzić wojny cenowej z konkurencją, ponieważ nie pozwoli to na oferowanie bardziej spersonalizowanych projektów, które rzeczywiście – dzięki konkretnej propozycji wartości – rozwiążą problemy klientów.
Ustalanie cen według zapotrzebowania na usługi
Po ustaleniu minimalnej opłaty za usługi i przeanalizowaniu konkurencji można zacząć pracować z innymi danymi, a niewątpliwie jednym z najważniejszych jest to, jak bardzo znają Cię Twoi potencjalni klienci i jak bardzo cenią sobie to, co możesz dla nich zrobić dzięki swojej ofercie usług. Wiąże się to z pozycją marki na rynku, autorytetem na rynku oraz, oczywiście, wiedzą i doświadczeniem, jakimi można się wykazać. Strategia ta jest trudniejsza do zastosowania w pierwszych miesiącach działalności, kiedy popyt i próg rentowności operacji nie są pewne.
Ostatnie zalecenie: nigdy nie zapominaj, że ceny mówią bardzo wiele o Twojej marce. I o ile nie masz bardzo dużej firmy, która generuje duże przychody, najbardziej opłacalną opcją będzie zawsze praca ze stawkami premium, skoncentrowana na określonym segmencie rynku, który jest skłonny za nie zapłacić.